FC Zwolle Supporterssite - FC Zwolle Nieuws - Spiegeltje aan de wand

FC Zwolle Poll

Promoveert FC Zwolle ten koste van de Graafschap naar de Eredivisie?
 
Dennis van der Wal verdient alsnog een nieuw contract bij FC Zwolle!
 

Sponsoren

plankenland
jfpt
kjelvik
banner coolsound
banner_afh
banner_boerhof

Gebruikers

826 geregistreerden
1 vandaag
2 deze week
34 deze maand
Nieuwste: anneliesjc
Nu 17 bezoekers en 2 leden online
fc zwolle 8.jpg

Login

Reacties

Top 5 links

FCZ Tifosi (3'192) 
De Officiële homepage van FC Zwolle (1'967) 
Supportersclub FC Zwolle (1'930) 
BVF Zwolle (1'926) 
VV Berkum (641) 
Spiegeltje aan de wand PDF Afdrukken
Geplaatst door Redactie (www.fczwolle.org)   
woensdag, 12 maart 2008

Afgelopen maandagavond verloor FC Zwolle na 14 maanden (!) een thuiswedstrijd. Na alle oproepen om de rust te bewaren en als één man achter de club te gaan staan, heb ik mij verbaasd over de negativiteit op de tribunes. De realiteit is namelijk dat FC Zwolle dit seizoen boven verwachting presteert. De doelstelling bij aanvang van dit seizoen was om te eindigen tussen de 8ste en 5de plaats en deel te nemen aan de play offs. Met nog 6 wedstrijden te gaan staat FC Zwolle momenteel gedeeld tweede, slechts 2 punten achter RKC Waalwijk. FC Zwolle beleeft een prachtig seizoen, terwijl het werkt met de 10de begroting in de Jupiler League en de jongste ploeg in het Nederlandse betaalde voetbal. Ik vind het daarom een grove schande dat onze spelers na deze thuisnederlaag zo negatief zijn bejegend door het thuispubliek.

Nog geen twee weken terug speelde onze ploeg een fantastische wedstrijd tegen Feyenoord. De media had het vooral over het zwakke optreden van Feyenoord. Bert van Marwijk en routiniers als Mols en Van Bronckhorst daarentegen wisten dat Feyenoord door het oog van de naald was gekropen. FC Zwolle heeft deze wedstrijd op en buiten het veld reclame gemaakt en er ook nog eens tonnen euro’s aan over gehouden.

Na deze zware wedstrijd wisten onze spelers met loodzware benen ondanks een 0-1 achterstand de 5de periodetitel te winnen. Dat betekende zekere deelname aan de play offs, sportieve eer en financiële winst voor onze club. Iedereen die FC Zwolle een warm hart toedraagt, verkeerde in opperbeste stemming omdat FC Zwolle ook nog eens gedeeld eerste was geworden.

Bij voetbal moet het altijd op het veld gebeuren. De hand van een trainer moet niet overschat worden, maar het verschil tussen Jan Everse en zijn voorganger Hennie Spijkerman is wel erg groot. Met minder (financiële) mogelijkheden presteert hij uitstekend. Ik was dan ook diep verontwaardigd dat het bestuur van FC Zwolle na 11 maanden onderhandelen de media meedeelde dat het niet tot overeenstemming was gekomen met Jan Everse over contractverlenging. Dankzij de bemiddeling van Gaston Sporre is binnen 24 uur Jan Everse toch tot 2011 vastgelegd. Hij kreeg een driejarige contractverlening. Hennie Spijkerman kreeg na de degradatie uit de Eredivisie zonder slag of stoot eenzelfde contract van dit bestuur.

Er kan alleen wat op het veld gebeuren als er goede spelers op het veld staan. Onze club heeft geen geld om zekerheidjes te halen. Kwaliteit kost immers geld. Nu heeft FC Zwolle het geluk dat het met Jan Everse een hoofdcoach heeft die een uitstekend oog heeft voor talent. Daarnaast beschikt FC Zwolle over de luxe van een spelersmakelaar met een hart voor FC Zwolle. Hierdoor spelen bijvoorbeeld Botteghin, Moisander en Van der Haar bij FC Zwolle.

Andere clubs hebben de ogen ook niet in de zak zitten. De goede prestaties van Botteghin leidden eind 2007 tot concrete interesse van Heracles Almelo. Het contract van Botteghin liep af dus FC Zwolle moest het contract van Botteghin openbreken. Echter de club heeft geen geld, wel schulden. FC Zwolle was dus afhankelijk van haar sponsoren om Botteghin te behouden. Sinds Marten Eibrink lijken alle sponsoren in Zwolle echter straatarm. De Zwolse sponsoren legden niet genoeg geld bij elkaar om Botteghin vast te leggen. Toen had FC Zwolle Botteghin kunnen kwijtraken aan een regionale concurrent die FC Zwolle in een paar jaar helemaal voorbij is gestreefd. Gelukkig was een investeerder van buiten wel bereid om financieel bij te dragen waardoor Botteghin nu tot 2011 is vastgelegd. Deze investeerder is de vader van Romano Bijl.

De algemeen directeur van FC Zwolle opereerde toen niet slim door in de krant te vermelden dat er een gelimiteerde transfersom is opgenomen. Voor veel clubs is dat geen onoverkoombaar obstakel. Dezelfde algemeen directeur handelde ook onverstandig door in de krant te vermelden dat FC Zwolle al vier seizoenen winst maakt waardoor de gemeente volgend seizoen niet meer garant staat voor FC Zwolle. Dit betekent dat de bekerwinsten van dit seizoen niet in de toekomst kunnen worden geïnvesteerd waardoor er volgend seizoen een nog sterker elftal staat. Met de winsten wordt nu de resterende 2 ton schuld bij de gemeente afgelost en de gaten gedicht die volgend seizoen ontstaan om de televisie-inkomsten afnemen.

Dit betekent dat de spelersbegroting nauwelijks toeneemt. Elke club die goed presteert, verliest zijn beste spelers. Dat is bij meer clubs zo, kijk maar naar FC Groningen. Dat is niks nieuws. SC Heerenveen is groot geworden door het kopen en verkopen van spelers. Iedereen is lovend over SC Heerenveen terwijl daar ook amper nog een Fries in het eerste elftal speelt, ondanks het feit dat de club jaarlijks 2,5 miljoen euro steekt in de jeugdopleiding. Bij FC Zwolle worden mensen die ervoor zorgen dat FC Zwolle eenzelfde weg kan bewandelen er echter van beticht dat zij zichzelf verrijken aan transfers.

Dit soort indianenverhalen kunnen alleen maar de wereld in worden geholpen omdat de club zelf geen geld heeft, de Zwolse sponsoren het laten afweten en niet iedereen binnen FC Zwolle blij is met de contractverlenging van Jan Everse. De laster verdeelt de aanhang en verdoezelt het falen van de mensen die er zelf voor verantwoordelijk zijn dat FC Zwolle zo sterk afhankelijk is van Jan Everse, Henk van Ginkel en Willem Bijl. Misschien toch maar eens in het spiegeltje aan de wand kijken. Als de spiegel niet barst dan zie je dat de gemeente sinds 1999 garant moet staan voor de schulden van FC Zwolle, er sinds Marten Eibrink in Zwolle geen grote sponsor meer is opgestaan en dat de sportieve opmars van FC Zwolle in 1996 onder Jan Everse begon.

Reactie(s) (114)add comment

ElRey said:

 
@Gerben82

Als iemand mij met droge ogen zou vertellen dat alles te managen valt, zou ik meewarig mijn hoofd schudden. Zeker in verband met de scouting van Ajax. Luidde één van de conclusies van de commissie Coronel niet dat de adviezen uit de scouting bij spelersaankopen door het management terzijde werden geschoven?! Bij Ajax is het misgegaan na het pakken van de beker met de grote oren. Toen moest de club naar de beurs en stroomden de managers binnen. De gevolgen zijn evident. Ik onderschrijf jouw mening dat mensen over exceptionele kwaliteiten beschikken of niet. FC Zwolle beschikt over een trainer met exceptionele kwaliteiten. De meeste trainers zijn zo goed als het beschikbaar materiaal, maar Jan Everse heeft oog voor talent en is in staat om dit ook uit spelers te halen. Ik vind het jammer dat FC Zwolle zo weinig doet met de voetbal know how van oud-PEC spelers zoals Gerard van Moorst en Freek Schutten. Ook zou iemand als Henny Lee wat kunnen toevoegen. Allemaal personen die hun kwaliteit in de voetbalwereld bewezen hebben.

Het gaat goed met FC Zwolle. Dit is echter geen gevolg van een structureel beleid. Al onder Sporre waren er plannen voor een nieuw stadion. Door te kiezen voor een maatschappelijk gevoelige hoofdsponsor is een procesrisico genomen dat heeft geleid tot een vertraagde oplevering van het stadion. Op voetbaltechnisch vlak is eveneens geen rode draad te ontdekken gezien het trainers- en spelersbeleid. Het gaat nu goed, maar dat is hoofdzakelijk de verdienste van de technische staf en het eerste elftal. Het risico is dat FC Zwolle aan het einde van het seizoen de tol van het succes betaalt. Als de betere spelers vertrekken, zal blijken hoe sterk FC Zwolle gegroeid is in de afgelopen 10 jaar. Weer spelers halen gedurende het seizoen? Weer proefspelers? Of heeft FC Zwolle een schaduwelftal? Het is zaak om een tijdelijk succes te consolideren en om te zetten in een structurele vooruitgang.

Het moet beter. Het doet mij deugd dat jij mijn mening onderschrijft dat, dat alleen kan met andere poppetjes. Je geeft zelf al aan dat bij sommigen de exceptionele kwaliteiten goed verborgen blijven smilies/wink.gif

De schulden van FC Zwolle. Tja, volgens Gerald heeft FC Zwolle maar 2 ton schuld. Dat moet dus betekenen dat FC Zwolle dit seizoen zo’n 3 ton overhoudt en kan investeren in bijvoorbeeld het vervangen van spelers die vertrekken (een goede opvolger van Jongsma) en het aantrekken van nieuwe spelers voor de zwakke posities in het elftal (backposities, aanvallende stootkracht). Ik weet dat er wel iets meer schuld is (zie columns erfenis en stemming). De waarheid komt vanzelf wel naar buiten.

Je onderschrijft feitelijk ook mijn mening dat het van de zotte is dat in een economisch krachtige regio een gemeente garant moet staan voor (momenteel) 2 ton. Financiering en sponsoring blijft een heikel punt. Er bestaat een groot verschil tussen de grote meneer uithangen en de grote meneer zijn. Stel maar eens vragen over de sponsorbijdrage van Jan Regterschot & Co. die steeds verder naar beneden wordt bijgesteld en waarbij aanvankelijke afspraken niet worden nagekomen.

Merk je dat je aan het eind van jouw laatste reactie de essentie van mijn column te pakken hebt. De huidige prestaties van FC Zwolle worden door zowel supporters als sponsoren niet op waarde geschat. Dat moet een spiegeltje aan de wand wezen. Alleen als supporters en met name sponsoren de waardering voor FC Zwolle omzetten in financiële mogelijkheden voor FC Zwolle kan de club verantwoord risico’s nemen. FC Zwolle is te sterk afhankelijk van een trainer, enkele goede spelers en externe investeerders en dat zegt meer over FC Zwolle dan over de mensen die nu alle kritiek over zich heen krijgen.

Ik vond de ‘discussie’ met jou erg leuk! Gewoon over FC Zwolle kunnen praten zonder navelstaarderij, drogredeneringen, verdachtmakingen of andere flauwekul.
03/21/08, 10:27:12

Gerben82 said:

 
@ElRey.

We bereiken overeenstemming dus we kunnen bijna stoppen.

Altijd leuk dat slecht gaat iets verderop aan de IJssel. het zou alleen jammer zijn als ze gaan degraderen. Ze zijn bijna een garantie voor 6 punten (alleen krijgt iedereen, tegenwoordig, de punten daar kado)

Een poosje terug had ik een discussie met iemand over de scouting van ajax. Hij beweerde dat alles te managen is, zoals netwerken, volgsystemen, scouts, budgetten en etc. Hierdoor moet ajax te jaarlijks een paar toptalenten hebben. Ik denk dat in de scouting veel te managen is maar de specifieke scoutingtaken; een netwerk met tips, de kwaliteit en potentie van een speler bepalen zijn niet te managen. Dat zijn specifieke kwaliteiten van scouts en is niet te vervangen door een bepaald systeem. Moraal van het verhaal; exceptionele kwaliteiten van mensen zijn niet te managen maar zitten in mensen.

Eén gedeelte van jou motto is ‘het gaat goed’. Volgens mij zit Zwolle nu op het ambitieniveau waar het thuishoort. Kijk naar de laatste 10 jaar en je ziet een topploeg in de eerste die als het geluk heeft een paar jaar in de ere kan meekomen. Van Vliet zit er ook zo lang dus dit is ook het nivo van Van Vliet niets om je voor te schamen maar ook geen extreme prestatie.
Het tweede gedeelte is ‘maar het kan altijd beter’. Iemand als Van Vliet is relatief makkelijk te vinden, succesvol in een groot bedrijf/advieskantoor. Onze algemeen directeur is zelfs nog makkelijker inwisselbaar sportervaring, HEAO en managementervaring in het bedrijfsleven. Ik geef geen waardeoordeel over hun prestaties maar het is niet exceptioneel.
Wil Zwolle verder komen heeft het mensen nodig met exceptionele kwaliteiten (jij hebt een paar namen genoemd) het punt is dit soort mensen zijn niet te krijgen met een advertentie in de krant. Deze mensen zouden al betrokken moeten zijn bij de FC maar ik weet niet of ze er zijn. Als er een directeur/voorzitter komt zonder extreme kwaliteiten maakt dat voor Zwolle niets uit, alles blijft zoals het is. Dat zal het probleem zijn voor de opvolging van Van Vliet. Ik verwacht dat hij deze zomer stopt.

Het is jammer dat we niet weten hoeveel schulden Zwolle heeft. Als het maar 2 ton is laat Van Vliet een nette erfenis achter voor zijn opvolger. Temeer omdat dat geld via het bekertoernooi beschikbaar is. Volgens mij kan Zwolle nooit in de hoogste licentiecategorie van de KNVB komen omdat het geld geleend is bij de gemeente. Financiële banden tussen de gemeente en een bvo moeten zoveel mogelijk vermeden worden naar mijn mening.
Hierdoor heeft FC Zwolle meer te maken met externe belanghebbenden. De gemeente heeft ook de rol van schuldeiser en je hebt meer te maken met de licentiecommissie. Beiden zorgen ervoor dat Zwolle negatief in het nieuws komt. De associatie bodemloze put is zo gemaakt.
Ik vind het vreemd dat een privé partij deze schuld van 2 ton niet op zich heeft genomen. Ook bij FC Zwolle zijn er partijen die dat probleemloos kunnen betalen. Het probleem financiering en sponsors heeft hier een raakvlak. Maar de gemeente moet het oplossen dit is het problematische van FC Zwolle.

Wat je zegt over de scouting weet ik niet. Volgens mij is de scouting verantwoordelijkheid van Everse. Ik denk dat we continu spelers op proef krijgen. Eén flinke ruzie voor 1 september (transferdeadline) en dan nog snel een paar versterkingen. Ik verwacht geen beleid over het samenstellen van de eerste selectie maar meer paniekreacties en geluk.

De voorbeelden die jij geeft van goeie transfers kloppen gedeeltelijk. Lindgren loopt voor 2.5 miljoen bij Groningen de poort uit die vervolgens Powell telefonisch ophalen. Ook een humoristisch verhaal. Ook een speler als Amrabat kon bij degradatie voor een paart ton weg. PSV neemt dat risico niet. Voor die andere spelers heeft Groningen idd de hoofdprijs gekregen. Maar ik denk dat clausules steeds normaler worden in voetbalcontracten.

Ik ben absoluut niet tegen investeren en risico’s nemen. Maar kan Zwolle dat geld niet van sponsoren en voetbalpubliek krijgen weet je gelijk hoe de huidige prestaties worden beoordeeld. Waarvoor en hoeveel risico's moet Zwolle dan nog nemen om een droom van een buitenstaander te volbrengen
03/20/08, 18:57:37

ElRey said:

 
@Gerben82

Nog een x lachen? Go Ahead Eagles onderweg naar een negatief clubrecord zie www.vi.nl.

We zijn met elkaar in gesprek en voeren een discussie over FC Zwolle op inhoud. Dat is al heel wat op deze site smilies/wink.gif

In mijn reacties stel ik juist dat het in Zwolle WEL kan.

Net als midden jaren ’90 staat er weer een goed voetballende ploeg die in de race is voor rechtstreekse dan wel indirecte promotie. Dat is een knappe prestatie waarvoor de eer vooral toekomt aan Jan Everse. Volgend seizoen beschikt FC Zwolle ook nog eens over een accommodatie van deze tijd.

Het gaat goed met FC Zwolle en daar ben ik heel blij mee. Alleen FC Zwolle is er nog niet. Mijn filosofie is: het gaat goed, maar het kan altijd beter. Ik zie FC Zwolle namelijk als een ‘sleeping giant’.

Dan moet er wel wat veranderen bij FC Zwolle.

1. Andere roergangers
Ik noem niet voor niets SC Heerenveen, FC Groningen en NEC Nijmegen. Allemaal voorbeelden van clubs die vooral dankzij goede voorzitters, goede algemeen directeuren en know how uitgegroeid zijn tot stabiele, gezonde en gerespecteerde Eredivisieploegen. De profielschetsen zijn zo gemaakt. Een voorzitter zoals Riemer van der Velde, Jan Smit, Hans van Delft. Een algemeen directeur zoals Hans Nijland en Alex Pama. Een technisch directeur zoals Leen Looyen.

2. Financiële slagkracht
De begroting van FC Zwolle moet omhoog waarbij men niet allergisch moet zijn voor gezonde risico’s. Spelers als Dries Mertens zijn aanvaardbare risico’s. Een speler als Jongsma loopt transfervrij de deur uit, maar zijn vertrek moet wel worden opgevangen. Aangezien in Zwolle weinig tot geen hoofdkantoren liggen ben je minder afhankelijk van één hoofdsponsor of een aantal rijke mensen en dien je dus te profiteren van de breedte van het MKB. Doet FC Emmen trouwens ook heel goed. Goede accountmanager wat anders dan een starter als Lijzen.

3. Eigen scouting
FC Zwolle moet onafhankelijker worden van spelersmakelaars. Dan zal de scouting ook anders ingevuld moeten worden. Waarom staan Gerard van Moorst en Freek Schutten nog aan de zijlijn?

4. Transferinkomsten
Volgens mij zijn transferinkomsten hoewel onzeker ook na het Bosmanarrest nog steeds een structurele bron van inkomsten voor elke BVO. Voorbeelden: VVV-Venlo (Amrabat), HFC Haarlem (Ahahaoui), SC Heerenveen (Alves) en FC Groningen (Suarez, Nevland, Da Silva, Lindgren).

5. Ambitieus
FC Zwolle moet niet alleen op het veld de wil om te winnen hebben. Buiten het veld moet dit ook zichtbaar zijn.

6. Schuldsanering
De schulden van FC Zwolle. De gemeentelijke garantiestelling hoeft pas uiterlijk 3 jaar na oplevering van het nieuwe stadion afgelost te zijn. Afhankelijk van het meetpunt dus pas in 2011 of 2012. Daar kun je met de gemeente afspraken over maken. De andere schulden van FC Zwolle. Die bestaan volgens de club toch niet? smilies/wink.gif Er is volgens Gerald van den Belt maar 2 ton schuld. De afkoop van de huurovereenkomst van Holla, het vertrek van dure spelers als Oravainen en Jongsma plus de niet-begrote bekerwinsten betekenen dat FC Zwolle dit seizoen bruto zeker zo’n 5 ton euro erbij heeft voor volgend seizoen. 5 ton – 2 ton = 3 ton. Voor 3 ton kun je drie leuke voetballers halen. De betere spelers in de Jupiler League verdienen zo’n ton op jaarbasis. Het gemiddelde salaris in de Jupiler League van spelers is zo’n 40.000 euro. Het modale salaris ligt lager. Huren is onrendabel, de verhouding huursom-jaarsalaris is vaak 1 staat tot 3. Kortom FC Zwolle zou financieel gezond wezen en kan dus investeren in nieuwe spelers want alle inkomsten van een BVO hangen samen met de prestaties van het eerste elftal.

7. Investeren
Het transferbudget van FC Zwolle ging in het seizoen 2006-2007 met 5 ton omlaag, is nu vrijwel gelijk aan vorig seizoen en kan volgend seizoen best omhoog. Gemiddeld besteed een BVO zo’n 64% van de begroting aan salariskosten van spelers. Op een begroting van 3,5 miljoen euro, zou FC Zwolle volgend seizoen dus minimaal 2,24 miljoen euro in spelers moeten kunnen steken. Als FC Zwolle hier minder budget voor heeft dan ligt het dus onder het gemiddelde van andere voetbalclubs.

Volgens mij voeren wij een constructieve dialoog waarbij er meer overeenkomsten dan verschillen blijken te zijn.
03/20/08, 15:01:36

Gerben82 said:

 
Zoals ik hierboven aangeef heeft de 'blinde' ambitie van Everse niets te maken met de bedrijfsvoering van gezonde bvo's die jij als voorbeeld stelt. Zoals je aangeeft is een Van Delft belangrijk voor NEC, ik heb geen naam uit de technische afdeling van NEC gehoord. Jij kopieert die situatie op die van Zwolle en maakt de ambitie van Everse, een technische man heilig.

Het woord ambitie is gevallen smilies/smiley.gif Dan wordt het moeilijk. Een doelstelling moet ten alle tijde SMART zijn (simpel meetbaar ambitieus realistisch en tijdsgebonden). De doelstelling van Everse die jij onderschrijft voldoet volgens mij aan 4 van de 5 eisen. Maar hoe realistisch is die doelstelling? wat gebeurd er als het onverhoopt fout gaat? Voetbal is een succesindustrie maar eentje met een onzekere toekomst, Je weet zelf ook hoe snel en vaak dingen veranderen. Beleid betekend dat je de (financiele) basis hebt om te reageren op fouten. Die basis heeft Zwolle niet. Weet jij hoeveel schulden Zwolle heeft?

Bedrijfseconomisch weet ik niet hoe een transferbudget wordt gemaakt. En wat daaruit wordt betaald. Je hebt gelijk dat Zwolle het geld bij het mkb vandaan moet halen. Ik heb geen inzicht in wat voor bedragen beschikbaar worden voor transfers.

Je hebt gelijk dat ik mensen napraat over het niet investeren in de club (Eibrink en de actie een miljoen voor de kampioen). Het is simpel; zet de grootste werkgevers van Zwolle eo op een rijtje en de rijkste zakenmensen en pak de sponsorlijst erbij. Dan zie ik een heleboel verschillen. Dat is het verschil wat ik bedoel. Succesvolle eredivisieclubs hebben dat soort problemen niet.

Ik zie trouwens een voordeel van de nieuwe amateur topklasse. Goeie amateurvereningen uit de regio zullen lager gaan spelen. Dit geeft commerciele kansen voor FC Zwolle. Uit genemuiden/kampen en staphorst en andere buurplaatsen moet meer geld worden gehaald.

Ik ben te slecht geinformeerd over het kantoor van Zwolle, daar kan ik geen commentaar opgeven.

Een lange posting.... smilies/undecided.gifen we komen er toch niet uit
03/20/08, 14:10:15

Gerben82 said:

 
@ ElRey.

Je hebt gelijk we moeten blijven lachen, die gast heeft geluk dat Paul de Leeuw geen politieagent is.

het is niets en wordt niets zijn jouw woorden. Ik zie een ploeg die derde staat, goed voetbalt in een bijna afgebouwd stadion. idd stonden we 10 jaar geleden ook derde.

Jouw vergelijking met Heerenveen en Groningen gaat mank. beide ploegen hebben een leider gekregen die de club verankerd heeft in hun regio, (volkslied, nieuw stadion en de inrichting daarvan, het tenue en etc) Ook hebben die figuren hun complete netwerk bij de ploeg betrokken. (hetzelfde bij NEC)

Van daaruit is de basis (een vol stadion en een volle businessclub) ontstaan van hun huidige succes. Dit heeft niets te maken met risico's nemen op de transfermarkt. Het klopt dat beide clubs een uitstekende scouting hebben en extreem goed kunnen onderhandelen. Men heeft een sterke onderhandelingspositie omdat men financieel gezond is, ze hoeven niet te verkopen. Zoals zo vaak het één versterkt het andere.

FC Zwolle zal zelf moeten scouten (dat doen de succesvolle clubs ook) en niet achterop de fiets bij Van Ginkel zitten. Fouten bij de scouting neem ik Everse niet kwalijk, iedereen maakt fouten, maar Leonardo was echt een drama.

Als je de successen van Heerenveen en Groningen bekijkt moet je ook rekening houden met het feit dat de grote opbrengsten plaatsvonden voor het bosmanarrest en het feit dat veel spelers clausules in hun contract inbouwen. Spelers worden minder waard en mobieler.


03/20/08, 14:09:39

DAIMYY said:

 
Jellert, volgens mij zei ik ook "als hij ze maar maakt" en dat doet hij nu. Ik geef Tozé een kans.
03/20/08, 11:58:17

ElRey said:

 
Effe lachen:

Dronken voetballer in onderbroek naar niet-bestaande training

Matty Pattison maakte het afgelopen zondag wel erg bont. De middenvelder van Norwich City werd die dag gearresteerd voor rijden onder invloed. De oud-speler van Newcastle United bleek de weg helemaal kwijt te zijn.

De politie maakte woensdag bekend dat Pattison op weg was naar de training van Norwich. De Engelse eerstedivisionist traint echter niet op zondag. Bovendien zat de spelmaker met alleen zijn t-shirt en onderbroek aan achter het stuur.

Toen hij werd aangehouden kon de Zuid-Afrikaan amper zijn evenwicht houden en brabbelde hij onverstaanbare woorden naar de agenten. Pattison (21), die de veelzeggende bijnaam Party met zich meedraagt, moet eind maart voor de rechter verschijnen.
03/20/08, 11:20:21

ElRey said:

 
@Gerben82

FC Zwolle moet in oplossingen denken i.p.v. problemen! Met een ‘het-is-niks-en-het-wordt-niks’ instelling breng je FC Zwolle sportief niet naar een hoger plan.

Opnieuw lees ik een veelgehoord en nagepraat verhaal waarom FC Zwolle NIET lukt om de economische kracht van de regio Zwolle te vertalen in een hogere begroting.

Ik zou veel liever een verhaal van FC Zwolle willen horen hoe het WEL lukt om de begroting te verhogen door extra sponsorinkomsten.

Zo’n club van 100 van sponsoren uit het MKB is een goed initiatief. Het kan FC Zwolle bruto zo’n 100.000 tot 150.000 euro opleveren. Hoeveel gaat daarvan eigenlijk naar de spelersbegroting?

Jij stelt dat de ambitie van FC Zwolle irreëel is en dat deze maar beter kan worden losgelaten d.w.z. naar beneden kan worden bijgesteld. Het probleem is echter dat het voetbal een ‘succes-industrie’ is. Alleen clubs die op een sportief hoger plan presteren hebben een serieus toekomstperspectief.

Jan Everse is een ambitieuze trainer die nooit onder stoelen of banken steekt dat hij FC Zwolle naar een hoger plan wil brengen. Binnen FC Zwolle zijn er velen die dit met de mond belijden, maar waarvan ik de intrinsieke motivatie om FC Zwolle verder te brengen in twijfel trek.

FC Zwolle spreekt veel over continuïteit. De continuïteit van FC Zwolle wordt niet veilig gesteld door op korte termijn financieel gezond te zijn. De continuïteit van een BVO is iets dat op veel langere termijn speelt.

FC Zwolle moet leren van de slechte en goede ervaringen van andere BVO’s en daarop maatwerk loslaten. Twee voorbeelden van clubs die door een succesvolle aanpak de continuïteit op langere termijn hebben vastgesteld:

SC Heerenveen sinds 1993 een subtopper in de Eredivisie. Met name door een uitgekiend scouting- en spelersbeleid anno 2008 een subtopper in de Eredivisie.

FC Groningen speelde in 2000 nog Eerste Divisie en kende een financieel rumoerig verleden (zwartgeldaffaire eind jaren ’80). Anno 2008 een subtopper in de Eredivisie met toekomstperspectief door risico te nemen, door te durven investeren.

Beide clubs liggen in het economisch zwakke noorden van Nederland dat op termijn steeds verderop zal geraken door het uitblijven van investeringen zoals de Zuiderzeelijn.

Ik zie FC Zwolle als een ‘sleeping giant’. De club is gelegen in een regio die het economisch goed doet en het alleen maar beter zal gaan doen doordat het steeds beter wordt aangetakt op de economische hoofdinfrastructuur van Nederland. Alleen heerst bij FC Zwolle de verkeerde mentaliteit. Er is geen winnaarsmentaliteit. Het défaitisme overheerst. Ook is de club vergeven van vriendjespolitiek. FC Zwolle komt hierdoor steeds weer over als een ordinaire amateurclub uit een dorp ergens uit de kop van Overijssel.

Ik heb zelf van binnenuit mogen meemaken hoe voorzitter Hans van Delft in 9 jaar tijd van NEC Nijmegen in 9 jaar tijd van een lelijk eendje in het betaald voetbal een stabiele, professionele en gerespecteerde Eredivisieclub heeft gemaakt. Toen hij op 1 juli 2006 de voorzittershamer overdroeg, droeg hij een BVO met toekomstperspectief over. Wanneer (?) voorzitter Van Vliet na meer dan 10 jaar opstapt kan hij wijzen op incidentele successen, maar is de club niet structureel naar een hoger plan gebracht. Bij het aantreden van Van Vliet (199smilies/cool.gif was FC Zwolle een subtopper in de Eerste Divisie met een begroting van 2.7 miljoen euro. Bij zijn aftreden is FC Zwolle nog steeds een subtopper in de Eerste Divisie met een begroting die in 10 jaar tijd slechts met 8 ton is verhoogd ondanks een nieuw stadion.

Mensen met een hart voor FC Zwolle die inhoudelijke en constructief bedoelde kritiek leveren worden geconfronteerd met drogredeneringen, beledigingen en verdachtmakingen. Inhoudelijk worden zij hierdoor niet overtuigd dat FC Zwolle bij een ongewijzigd beleid een mooie toekomst heeft. Gezellige club als andere meningen niet meer mogen worden gehoord. Mond houden en als één man achter de club. Goedkope retoriek en demagogie die mij een déja vu bezorgen: “Ein volk, ein reich, ein Führer.” Aan het einde van die periode lag ook alles in puin.
03/20/08, 11:05:55

Gerben82 said:

 
@Larry

Vitesse is niet een ongelukkig gekozen voorbeeld. Door de media zie je goed wat drie zakenmensen doen voor hun club. Dat het begint met een klein bedrag, meer wordt en dat drie man uiteindelijk 8/9 miljoen in de club hebben zitten en 50% van de transferrechten van de selectie bezitten. Bij Cambuur zijn het ook volgens mij 3 zakenmensen die er inzitten. Bij Twente is het beter geregeld door zijn constructies dat meerdere sponsoren een bedrag inleggen waar bv (extra) salarissen van worden betaald. Op een salaris zit een termijn hierdoor kunnen banden tussen sponsor en club eventueel weer verbroken worden.

Maar jij zegt dat er in Zwolle mensen zijn die geld in Zwolle willen stoppen? Hoeveel mensen willen hoeveel in de club stoppen tegen welke voorwaarden? (bv transferrechten).

De meeste sponsoren investeren niet vanwege commerciële redenen (naamsbekendheid van producten) maar doen dit om het bedrijf bekender te maken in de regio vb Abbott omdat ze geen goed personeel meer kunnen vinden en Scania omdat duizenden mensen in de regio voor hun werken. Beiden hebben veel werknemers/omzet/kapitaal in Zwolle en als ze producten aan consumenten verkochten zouden ze ideale hoofd sponsoren zijn daarvoor willen bedrijven flink betalen. Dat is het nadeel van de economie van Zwolle.

@ElRay

De ambitie van Zwolle is weinig reëel gezien de begroting, de schulden (hoeveel schulden heeft Zwolle eigenlijk)
en de doorloop van spelers. Everse heeft het (volgens mij) in zijn hoofd gehaald om Zwolle ten koste van alles te laten promoveren (ook ten koste van de continuïteit). Promoveren kan altijd nog, aansluiten is altijd moeilijk.
Handhaven zal na de competitieverandering (laten we hopen dat het niet doorgaat) nog moeilijker zijn omdat er minder tegenstanders zijn, en je minder te besteden hebt want je moet nog schulden aflossen. Kijk naar het verleden hoe vaak is Zwolle hoger dan de 14e plek geëindigd. Een paar keer in 30 jaar,en wat waren de consequenties?

Vanuit de combinatie van een gezonde financiële basis en goeie jeugdopleiding zul je niet wegzakken. Succes zal langer op zich laten wachten.

FC Groningen was altijd een goeie ploeg, werd een sleeping giant en ze hebben kapitalen verdiend met spelers uit de eigen jeugd en daarna spelers die gescout waren (alle spelers waren 100% eigendom van Grunn). Ze hebben daar een super directeur (Nijland). Als zo iemand in Zwolle loopt mag die van mij gelijk algemeen directeur en voorzitter worden.

En tenslotte, ik ben genoeg opportunist om te hopen dat we dit jaar kampioen gaan worden en dan gaan kijken wat de eredivisie brengt. Alleen voor promotie ben je afhankelijk van andere zaken (concurrenten/blessures) dat het bijna onmogelijk is om daar verantwoord beleid voor te maken. Een promotie, in een bepaald jaar kun je niet kopen in het recente verleden is het alleen NAC/AZ overtuigend gelukt.
03/19/08, 23:42:24

ElRey said:

 
@Gerben82

Je erkent dus dat het 5 voor 12 is wat betreft de ambitie van FC Zwolle. Na volgend seizoen is de Erdivisie gereduceerd tot 16 ploegen.

In de aanloop naar het volgend seizoen kiest FC Zwolle volgens jou er dus voor om geen risico te lopen. Dat betekent dan dat FC Zwolle de niet begrote bekerwinst ( /- bruto 400.000 euro) gebruikt om de gemeentelijke garantiestelling (200.000 euro) en andere schulden af te lossen. Tevens betekent dat, dat FC Zwolle geen echte versterkingen zal aantrekken voor volgend seizoen. FC Zwolle kiest dan niet meer voor promotie en kan de ambitie die alle jaren is uitgedragen loslaten.

FC Zwolle is dan financieel gezond, maar zal nooit meer de stap naar de Eredivisie maken. Het financiële gat is vanaf het seizoen 2009-2010 eenvoudigweg te groot geworden.

Aangezien het betaald voetbal draait om prestaties zal FC Zwolle dan langzamerhand wegzakken. De concurrentie zal namelijk wel risico’s nemen. Bij het uitblijven van prestaties op het veld zullen de andere inkomsten van FC Zwolle (sponsoring, recettes, merchandising etc.) ook afnemen.

FC Zwolle kiest er dan voor om niet het voorbeeld van bijvoorbeeld FC Groningen te volgen, maar neemt een voorbeeld aan clubs als Stormvogels Telstar.

De schaalvergroting in het Nederlands betaald voetbal zal na het seizoen 2009-2010 verder doorzetten en dus heeft de club geen reëel toekomstperspectief.

Het vreemde is dat enkele mensen dan besluiten over de toekomst van het betaald voetbal in Zwolle: geen.
03/19/08, 21:42:51

Larry said:

 
@Gerben82

Dat is idd een groot verschil met Vitesse, Cambuur, Twente en andere clubs. Bij die clubs leggen sponsoren veel geld op tafel waar wat mee kan gebeuren.

Bij die clubs is het niet één enkele zakenman die geld doneert, maar meerderen.
Zakenmannen die vertrouwen kunnen hebben in het bestuur van die BVO's.
Dát ontbreekt er aan in Zwolle.
Want van Vliet wordt niet alleen door vele supporters niet vertrouwd, maar ook door vele mogelijke geldschieters/sponsoren.

Jouw ongelukkig gekozen voorbeeld van de bodemloze put Vitesse zij je vergeven. smilies/wink.gif

Het voordeel voor die bedrijven is naamsbekendheid (MVO), netwerken. Vanuit commercieel oogpunt hoeven ze niet te sponseren.

MVO staat voor Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen en de sponsoren doen het juist wél voor naamsbekendheid, netwerken en vanuit commercieel oogpunt.
Anders zou het zijn als FC Zwolle een vereniging was met een grote jeugdafdeling of een amateurclub.
MVO pleegt men vooral toe te passen als daarmee sociaal of economisch zwakkeren vooruit geholpen kunnen worden en dan niet alleen personen maar ook nonprofit-organisaties.
Een soort van liefdadigheid.
Ook dat is natuurlijk een marketingtechniek, of reclame zo je wilt, en uiteraard goed voor de naamsbekendheid. smilies/smiley.gif
03/19/08, 21:27:11

Gerben82 said:

 
@ElRey

Ik weet dat er een nieuwe competitie opzet in de maak is. Alle clubs in de top van de eerste en bodem ere zullen hier hun beleid op aanpassen. Dus de concurrentie voor die laatste eredivisieplaatsen zal groot zijn.

Maar de kernvraag blijft hetzelfde. Hoeveel risico moet het bestuur van Zwolle nemen om voor promotie te gaan. Moeten ze geld gaan lenen bij de bank? een spelerfonds oprichten?

Everse wil (volgens mij) ten koste van alles promotie gaan afdwingen. Als het dan fout loopt kunnen wij bij die 6 ploegen horen die uit het betaalde voetbal worden gegooid of kunnen we door financiele problemen tegen degradatie gaan voetballen.

Ik weet niet wat het achterliggende idee achter het stadion was. Volgens wilde Eibrink al een nieuw stadion. Het probleem is dat het door omstandigheden zo laat klaar is dat de rest van de voetbalwereld ook al weer veranderd is. Hierdoor ben je weer bezig met imlopen tov directe concurrenten ipv vooruitlopen.

ps je hebt gelijk je praat niet over de persoon Van Vliet, sorry daarvoor.

03/19/08, 20:31:12

ElRey said:

 
@Gerben28

De lijn die jij voorstelt, houdt FC Zwolle financieel gezond en verzekert FC Zwolle volgend seizoen wederom van een licentie.

Echter bij aanvang van het seizoen 2009-2010 bestaat het Nederlands betaald voetbal nog maar over 32 BVO's en 3 topklassen.

Het financiële gat zal dan zodanig zijn dat de Eredivisie een gesloten systeem is geworden.

Ik dacht dat het nieuwe stadion bedoeld was als middel om te promoveren naar de Eredivisie. Kennelijk is het dus een doel 'an sich'.

p.s. ik kan in mijn reacties geen voorbeelden ontdekken waarin ik Van Vliet op de persoon afzeik, maar dat terzijde.
03/19/08, 19:52:25

Gerben82 said:

 
@ ElRey

Je loopt Van Vliet af te kraken en stelt aan het einde de vraag is dit het beste wat Zwolle heeft.
Ik zal je teleurstellen. JA, veel beter dan Van Vliet zal er niet komen.
Of ik moet een zakenman vanuit het Zwolse hebben overgeslagen die wel wil investeren in de FC. Dat is idd een groot verschil met Vitesse, Cambuur, Twente en andere clubs. Bij die clubs leggen sponsoren veel geld op tafel waar wat mee kan gebeuren.

Maar wat neem je Van Vliet kwalijk? Dat hij te weinig geld binnenhaalt van sponsoren? De Zwolse economie is goed, maar de grote bedrijven krijgen weinig budget om te sponseren. En toch zijn veel van die bedrijven betrokken bij FC Zwolle. Het voordeel voor die bedrijven is naamsbekendheid (MVO), netwerken. Vanuit commercieel oogpunt hoeven ze niet te sponseren.

Dat hij niet ten koste van alles wil promoveren? Is het mogelijk dat hij geleerd heeft van de vorige jaren voor promotie? Veel geld is toen betaald aan bonussen en etc zonder dat hier het beoogde resultaat tegenoverstond. Hierdoor kwamen schulden en de garantstelling van de gemeente Jij stelt voor om de bekeropbrengst te investeren in nieuwe spelers. Ik vind dat de gemeentelijke garantstelling beter kan worden afgelost. De financiële banden tussen club en gemeente hadden lange tijd geleden al verbroken moeten zijn. Waarschijnlijk komt FC Zwolle er dan ook een stuk beter vanaf bij de licentiecommisie van de KNVB. Maar hierover kunnen we een meningsverschil hebben.

Maar de vraag is dan; Tegen welke risico’s moet FC Zwolle promotie proberen af te dwingen?

Je hebt gelijk met het feit dat financiële mogelijkheden de sportieve bepalen. En ik bedoel dan ook moet FC Zwolle bijvoorbeeld geld lenen om promotie af te dwingen? Bepaalde spelersconstructie opzetten?

Vanuit het sportieve oogpunt hebben ze Everse aangesteld, een goede trainer. Maar 3 jaar er is niet geleerd van het Spijkerman verhaal. Dit brengt ook weer risico's mee. Ik ben een voorstander van Everse maar je kunt in het openbaar geen commentaar geven op je werkgever, of dit laten doen door iemand anders. Toch? Ik neem aan dat Everse de finaciele mogelijkheden wist toen hij tekende. Nu moet hij ze helemaal weten dus dat kan geen excuus zijn voor Everse dat bepaalde zaken (spelers) niet mogelijk zijn.
03/19/08, 18:44:20

zwolleboy said:

 
Borilli en Leonardo vertrekken per direct
19-03-2008

Borilli en Leonardo vertrekken per direct bij FC Zwolle. Beide spelers kwamen niet in aanmerking voor een plek in de basis en zullen hun heil elders zoeken.
03/19/08, 17:12:44

Rudeboy said:

 
Inzaghi heeft geen kaartschulden.
03/19/08, 17:04:41

Jellert said:

 
@Daimyy

sorry hoor maar bijvoorbeeld Inzaghi maakt al 20 jaar zulke goals en is superbelangrijk
03/19/08, 16:39:38

Larry said:

 
@marceld1970

Je hebt groot gelijk als je zegt dat ook Jan Everse met een kritisch oog bekeken mag/moet worden, maar wie of wat heeft de verantwoordelijkheid dat Jan Everse nu voor de tweede maal aangesteld is als trainer?

03/19/08, 14:15:07

WHolte said:

 
@Elrey,

Heb je ondertussen al eens geinformeerd hoe hoog de afkoopsom van Dries Mertens is smilies/wink.gif
Heb gelezen dat AGOVV moet bezuinigen...............

FORZA ZWOLLE
03/19/08, 12:38:11

ElRey said:

 
@Battigoaaal

Het gaat mij als supporter om FC Zwolle.

De ambitie van FC Zwolle is om uit te groeien tot een structurele middenmoter in de Eredivisie.

Bij elke BVO ligt er een direct verband tussen de financiële mogelijkheden en de sportieve mogelijkheden. Dat betekent dat FC Zwolle een financiële schaalsprong moet maken. Van de 28ste begroting in het Nederlands betaald voetbal naar minimaal de 12de begroting. Van een begroting van 3 miljoen euro naar een begroting van 12 miljoen euro. De huidige begroting zal dus minimaal verviervoudigd moeten worden!

Gezien de financiële progressie onder dit bestuur (1998-200smilies/cool.gif en met de huidige kwaliteit van de organisatie heb ik er geen enkel vertrouwen in dat FC Zwolle deze stap zal zetten.

Ik heb mijn mening eerder al uitvoerig onderbouwd.

Behalve wat drogredeneringen en verdachtmakingen lees ik geen logische argumentatie die mij ervan overtuigt dat FC Zwolle met het huidige bestuur en de huidige organisatie in staat zijn deze klus te klaren.

Sportief zit FC Zwolle op dit moment aan zijn plafond. Ontwikkelingen op de transfermarkt en het eigen aankoopbeleid zullen bepalen of dit mooie seizoen een incident is of een structurele opmaat naar meer.

Spelers die FC Zwolle naar een hoger niveau kunnen tillen, zullen op korte termijn nog van buiten moeten komen. Op termijn kunnen enkele jeugdspelers (Dati, Drost en Olaria) misschien van meerwaarde zijn, maar zover is het nog lang niet.

Die spelers van buiten die er direct staan, kan FC Zwolle niet betalen. Dat is simpelweg omdat dit bestuur en de huidige organisatie niet het financiële vermogen van de stad en regio kunnen aanboren zoals dat in bijvoorbeeld Leeuwarden wel lukt.

Ik denk dat het verleden weinig hoop geeft op een goede samenwerking tussen algemeen directeur Gerald van den Belt en trainer Jan Everse. Als ik sponsor was zou ik mijn geld toch eerder op de laatste dan op de eerste zetten. Zo denken de sponsoren er zelf ongetwijfeld ook over.

Gekeken naar de zakelijke kant van het verhaal en los van persoonlijke voorkeuren, heeft FC Zwolle gewoon behoefte aan kwalitatief betere roergangers. Temeer daar promotie op korte termijn gerealiseerd moet worden of kan worden losgelaten.

Ik heb het al eerder gevraagd: is dit het beste wat Zwolle te bieden heeft?
03/19/08, 12:00:27

marceld1970 said:

 
@Battigoaaal, Wie zegt er dat ik pro-bestuur ben? Dat ben ik in het geheel niet. Ik ben ook van mening dat zowel het bestuur als de directie zich schuldig maakt aan mismanagement en dat het tijd wordt om over te gaan naar een nieuw niveau van besturen.

Wat ik alleen steeds wil benadrukken is dat Jan Everse ook geen heilige is. Iedereen plaatst hem op een voetstuk en hij kan zich heel goed profileren als slachtoffer, terwijl dit toch steeds situaties zijn die hij mede zelf creëerde door zijn starre houding en ietwat onbehouwen manier van communiceren. Ik vind zeker dat Everse het goed heeft gedaan het afgelopen seizoen. Hij heeft een nieuwe en jonge ploeg een speelstijl aangemeten waarmee ze op kunstgras zeer goed uit de voeten kunnen en waarmee ze menig tegenstander hebben verrast. Niks dan lof. Maar wat mij tegenstaat is het stuk vriendjespolitiek waar iedereen zich zo boos over maakt dat het managament zich daar schuldig aan maakt, maar waar ook Everse zelf aan mee doet. Daarmee lijkt het ook soms alsof hij zijn financieel gewin prefereert boven winst voor FC Zwolle m.b.t. transfers uit de boerderij van van Ginkel. Tevens heeft hij al diverse malen na een enkel incident te kennen gegeven weg te gaan. Wie zeg dat dat niet vaker gaat gebeuren? Hij heeft ook daarmee een hoop onrust veroorzaakt en heeft zich voor mij daarmee geprofileerd als toch wel een instabiel stukje TNT onder FC Zwolle.

Samengevat: Ik ben tegen het huidig bestuur, ik vindt Everse een prachtige coach met wat dubieuze dubbele boekhouding en ik ben er gewoonweg niet helemaal gerust op dat dit een langdurig verhaal wordt, ook met een nieuw bestuur.
03/19/08, 09:49:11

Battigoaaal said:

 
Zwolle is een veredeld amateurvereniging.

Op deze site is duidelijk twee kanten te horen het pro beleid van het bestuur en de andere kant het pro beleid Everse.

De prosupporters kunnen niet aangeven waarom het bestuur zo top is, terwijl er elk jaar fout op fout gaat mismanagement is bij Zwolle de normaalste zaak.

Je ziet dat Zwolle weer dezelfde fouten maakt als voor de promotie in 2002.

Ik zeg bij nadruk als Zwolle promoveert dan moet er zeker tien to veertien nieuwe spelers erbij. Want ze komen hier niet voetballen voor een appel en een ei.
Dus de spelers komen weer uit een andere prijsklasse.

Want uit de jeugd en scouting komt niks en zal de eerst komende jaren ook niks uit komen.

Rene, Jussi. Marcel geef ons tekst en uitleg wat het bestuur zo goed doet.

Je hebt van een aantal mensen de redenen gehoord waarom het nu tijd is voor het bestuur om op te stappen.



03/19/08, 07:29:17

DAIMYY said:

 
Dakhaas, die hadden we vorig jaar ook al in de persoon van Silvinho Soares. Feit is dat Toze geen man kan uitspelen of ook maar enige actie in huis heeft. Zijn enige kwaliteit is op de juiste plaats staan en ballen laag inschieten, prima, als hij ze maar maakt.

Ik heb ook wel eens m'n twijfels bij Toze, maar omdat hij nu ook voor Jong Portugal etc. kan debuteren, lijkt vastleggen me goed. Desnoods voor de verkoop.. (niet voor meer salaris zoals hij aangaf in de winterstop)
03/18/08, 22:36:55 | url

dakhaas said:

 
Toze twijfelgeval????? Al jaren zeiken we over een goede spits, nu hebben we er een die er al 15 inschopt en is het nog niet goed?????
03/18/08, 21:22:01

Rudeboy said:

 
Ik sluit me bij daimy aan behalve Borelli die vertrekt,Tozé is twijfelgeval.
03/18/08, 16:56:42

ElRey said:

 
@WHolte

Vooruitziende blik?

Zie reactie Zwolle1978 hieronder. Niet geregistreerd en springt waarschijnlijk ook niet voor Jan smilies/wink.gif
03/18/08, 15:06:23

Zwolle1978 said:

 
Misschien moet Everse eerst eens bekend maken met welke spelers de club volgend seizoen niet meer door gaat.

Er zijn als tig clubs die ontslagaanvragen hebben ingediend maar bij FC Zwolle is het tot nu toe erg stil. Terwijl dit toch de verantwoordelijkheid is van Jan Everse?
03/18/08, 14:50:34

DAIMYY said:

 
kuperus exit, van harskamp verlengen (is nog jong), van der wal verlengen (laatste kans..), assa exit, bijl exit, derlagen exit, rotman exit, zuidam verlengen, garritsen verlengen, van polen verlengen, leonardo exit, de bruijn exit, toze verlengen, borilli verlengen(laatste kans..)
03/18/08, 14:08:10

ElRey said:

 
@WHolte

De spelers met een aflopend contract moeten voor 1 april van FC Zwolle te horen krijgen of de club met hen doorgaat of niet. 17 van de 26 selectiespelers wachten op duidelijkheid. Dat is dus 65% van de huidige selectie. Het gaat om:

1.Kuperus (verhuurd aan SC Heerenveen)
2.Hogedoorn
3.Van Harskamp
4.Van der Wal
5.Assa
6.Bijl
7.Derlagen (optie op 1-jarige contractverlenging)
8.Rotman
9.Zuidam
10.Borilli (optie op 1-jarige contractverlenging)
11.Garritsen (optie op 1-jarige contractverlenging)
12.Boerrigter (optie op 1-jarige contractverlenging)
13.Van Polen (optie op 1-jarige contractverlenging)
14.Leonardo 7
15.De Bruijn
16.Tozé (optie op 1-jarige contractverlenging)
17.Kleizen (gehuurd tot einde seizoen)
18.Rozema (gehuurd tot einde seizoen)

Vanuit Nijmegen hoor ik dat NEC Zuidam voor volgend seizoen wil vastleggen. NEC heeft hem op het oog voor de rechtsbackpositie.

Jongsma vertrekt aan het einde van het seizoen transfervrij naar RKC Waalwijk.

Naast deze 17 spelers, staan er een aantal spelers in de belangstelling van andere clubs: Boer, Botteghin en Moisander.

Voor volgend seizoen liggen pas 7 spelers vast:

1.Boer
2.Van der Sluijs
3.Botteghin
4.Moisander
5.Van der Haar
6.Reijnen
7.Bakker

Het slechtste scenario is als Boer, Botteghin en Zuidam worden weggekocht. Dan kun je op dit moment volgend seizoen dus over 4 spelers beschikken van de huidige selectie, even los van de eventuele contractverlengingen.

Het wordt daarom inderdaad hoog tijd dat FC Zwolle inzicht biedt in de selectie van volgend seizoen. Daar kan ook een positieve werking vanuit gaan op de seizoenkaartverkoop. Echter getuige de berichtgeving in de media weet trainer Jan Everse nog niet hoeveel hij volgend seizoen kan besteden aan nieuwe spelers.

Als het straks mis gaat met het samen stellen van een selectie die voor het kampioenschap kan strijden, zal Everse wel weer de schuld krijgen smilies/wink.gif Misschien dat ook op Van Ginkel, Bijl en De Bruijn het falen van anderen wordt afgewenteld??? Het zal niet de eerste keer zijn...
03/18/08, 12:30:48

WHolte said:

 
Wanneer wordt er meer bekend gemaakt over eventuele contractverlengingen? Dat moet toch voor 31 maart? En vooral omdat Zuidam zijn contract afloopt. Of wachten ze weer tot het laatste moment en als hij dan niet bijtekent hem de schuld geven net zoals bij Jongsma.

FORZA ZWOLLE
03/18/08, 11:45:52

ElRey said:

 
Wat betreft de prijsverhoging van de seizoenkaarten, het volgende.

Voorzitter Van Vliet wilde in het verleden aangeven dat de inkomsten uit kaartverkoop in geen verhouding staan tot andere inkomensbronnen. Dat klopt een BVO haalt direct slechts 12% van haar inkomen uit kaartverkoop.

Echter indirect heeft de kaartverkoop wel effect andere inkomsten. Sponsoring wordt interessant als de wedstrijden van een club goed bezocht worden en de club een goede uitstraling heeft.

De prijzen gaan nu toch wel fors omhoog voor de meeste supporters. Natuurlijk kunnen zij een goedkopere kaart halen, maar dan zitten zij ofwel achter het doel ofwel aan de zijkanten. Gevolg op de middenlijn dat het meest in beeld komt zitten minder mensen.

De prijzen zijn niet helemaal concurrerend t.o.v. andere BVO’s. Wij spelen nog steeds in de Jupiler League en MVV laat zien dat je door aardige prijzen voor leuke toeschouwersaantallen kunt zorgen (veelal boven de 5.000 bezoekers). Hierdoor gaat de club ook meer leven.

Dit seizoen hebben seizoenkaarthouders tweewekelijks een gang door de blubber mogen maken. Een tegemoetkoming voor de trouw in de bouwput was een aardige geste geweest.

Ik ben van mening dat de prijs nooit een belemmering mag zijn voor toegang tot een voetbalstadion. Ik vrees alleen wel dat de huidige prijzen een financiële drempel zullen vormen voor velen waardoor zj geen seizoenkaart aanschaffen.

Lage prijzen voor de seizoenkaarten had een goed staaltje klantenbinding kunnen zijn.

FC Zwolle wil op de verkeerde manier in haar inkomsten voorzien. De begroting van FC Zwolle zal financieel nauwelijks toenemen door de hogere prijzen voor seizoenkaarten. Het was beter geweest als FC Zwolle bij de onderhandelingen over het stadion de horecarechten had binnengehaald. FC Groningen maakt hier elk seizoen € 7.5 ton winst mee!

Om een lang verhaal kort te maken en weer terug te komen bij de start van de discussie (column):
1.Wees bewust van de plek die FC Zwolle heeft in het Nederlands betaald voetbal;
2.Wees zuinig op een goede trainer;
3.Wees zuinig op de relaties in de voetbalwereld;
4.Koester investeerders ook die van buiten de regio Zwolle;
5.Laat investeerders uit de regio zich uitgedaagd voelen;
6.Verhoog de begroting;
7.Realiseer de promotie dit seizoen of volgend seizoen.

Anders kan FC Zwolle de ambitie om uit te groeien tot een structurele middenmoter wel loslaten. Dat is de kern van mijn betoog.
03/18/08, 10:42:27

ElRey said:

 
Hoe kan FC Zwolle de begroting verhogen?

De exploitatierekening van een Betaald Voetbal Organisatie ziet er op hoofdlijnen als volgt uit:
Lasten:
a.Personeelskosten 68%
b.Wedstrijden en training 14%
c.Huisvesting 13%
d.Algemene Kosten 3%
Baten:
e.Sponsoring 65%
f.Recettes 12%
g.TV-baten 13%
h.Overige baten 10%

Ik werk met % om de verhouding tussen posten aan te geven. De % zijn gemiddelden van meerdere BVO’s.

1. De kosten reduceren maar niet ten koste van het voetbal!
Op de personeelskosten (a) valt het meeste te besparen. Deze bestaan uit spelers (61%), technische staf (15%), medische staf (4%) en overige staf (20%). Er kan niet gesneden worden op de spelerskosten, sterker nog er moet geïnvesteerd worden in spelers om de promotie te bewerkstelligen. Op kantoor kan gesneden worden. Liever enkele dure werknemers die zichzelf terugverdienen dan het neefje van bestuurslid Veldink en een starter op de commerciële afdeling (Erik Jan Lijzen). Ook zijn 2 hoofden opleiding wel wat veel voor een club met een begroting van € 3 mln. In verhouding tot andere BVO’s in de Jupiler League zitten er gezien de begroting toch al teveel mensen op kantoor.

2. De inkomsten vermeerderen; meer uit de sponsoring halen!
De sponsoring biedt de grootste kans om de financiële en dus sportieve mogelijkheden van FC Zwolle te vergroten. Het gaat goed, maar het kan altijd beter. Er is nog een flink financieel gat te overbruggen naar de Eredivisie.

FC Zwolle legt mijns inziens de focus eenzijdig op het reduceren van kosten, waarbij het meet met 2 maten. Er is een verschil in bezuinigen op het veld en op kantoor. Een negatief verschil. Als er bezuinigd wordt op de personeelskosten, dient de spelersbegroting pas als laatste aan de beurt te zijn. Voetbal is immers de core-business van FC Zwolle waarvan alle andere inkomsten afgeleid zijn (recettes, sponsoring, merchandising, transfers).

3. FC Zwolle zal het maximaliseren van winsten boven het reduceren van kosten moeten stellen.
Dit vereist ook dat FC Zwolle risico’s durft te nemen. Elke ondernemer weet echter dat als je geen risico’s neemt en niet door investeert het een kwestie van tijd is voordat je out of business bent.
03/18/08, 10:41:40

ElRey said:

 
Het doel van FC Zwolle is om een structurele middenmoter te worden in de Eredivisie.

De begroting van FC Zwolle bedraagt dit seizoen € 3 mln.. Op dit moment werken clubs in de middenmoot van de Eredivisie (plaats 7 tot en met 12) met een begroting die ligt tussen de € 11.7 mln. (Roda JC) en € 28 mln. (AZ). Dat betekent dat FC Zwolle een financieel gat moet overbruggen van minimaal € 8.7 mln..

Voorzitter Van Vliet heeft altijd aangegeven dat het nieuwe stadion een begroting van maximaal
€ 5 mln. in de Jupiler League en € 8 mln. in de Eredivisie mogelijk maakt. Dat is dus te weinig om een structurele middenmoter in de Eredivisie te kunnen zijn. Sterker nog dit seizoen werken alleen Excelsior (€ 3.8 mln.), VVV-Venlo (€ 7mln.) met een begroting van minder dan € 8 mln. Het financiële gat zal alleen maar groter worden tussen de Eredivisie en de Jupiler League.

Ook in het betaald voetbal is er sprake van schaalvergroting. Vanaf het seizoen 2009-2010 mogen maar 16 ploegen starten in de Eredivisie en 16 ploegen starten in de Jupiler League. Tevens worden 3 Topklassen geïntroduceerd.

Dit alles betekent voor FC Zwolle dat het dit seizoen of komend seizoen moet promoveren naar de Eredivisie. Anders kan de ambitie wel worden losgelaten omdat het financiële en dus sportieve gat veel te groot is geworden.

Als direct promoveren dit seizoen niet lukt, moet FC Zwolle volgend seizoen promoveren.

Ik heb mijn vraagtekens of FC Zwolle dit gaat lukken.

FC Zwolle betaalt dit seizoen de tol van het sportieve succes. Holla werd in de winterstop al terug gehaald door FC Groningen. Jongsma vertrekt aan het einde van het seizoen naar RKC Waalwijk (‘AC Milan achtige’ meesterzet van Van der Vegt). Voor Botteghin, Moisander en Zuidam is er veel interesse. Als het tegenzit, kan FC Zwolle volgend seizoen niet voortbouwen op een stevig fundament, maar moet het opnieuw bouwen aan een elftal.

FC Zwolle heeft een goed bekerseizoen achter de rug en heeft hier bij benadering bruto € 400.000 aan over gehouden. Gerald van den Belt wil hiermee de gemeentelijke garantiestelling (€ 200.000) aflossen en de tegenvallende TV-inkomsten van volgend seizoen opvangen. Aangezien de gemeentelijke garantiestelling pas in 2011 moet worden afgelost en het kapitaal (potentiële transfersommen) op het veld moet staan pleit ik ervoor een substantieel bedrag te steken in het verhogen van de spelersbegroting. Het wordt volgend seizoen immers de dood of de gladiolen.

De begroting van FC Zwolle moet omhoog. De afgelopen 7 seizoenen heeft FC Zwolle de begroting met
€ 300.000 verhoogd er resteert echter nog wel een schuld van € 200.000 (was in 2001: € 408.402,-). Dat is te weinig groei. FC Zwolle moet veel meer halen uit de economische ‘boom’ van de regio Zwolle. Hoe?
03/18/08, 10:40:20

OttO said: